fbpx

Meny

Människor som dansar

Annonsera på TikTok - Konsten att sticka ut ur mängden


Vill du börja annonsera på TikTok? Kul! Då ska vi börja med att välkomna dig till TikTok, där kreativitet flödar och virala trender är vardag. Innan du kastar dig in i TikToks annonsdjungel – låt oss ge dig verktygen för att navigera bland annonsformaten. Liksom att hitta rätt i en färgsprakande flock, ska vi visa dig knepen för att skapa annonser som sticker ut som en färgglad papegoja i regnskogen. Följ med när vi guidar dig genom TikToks annonsknep för att locka uppmärksamhet och engagemang från din publik!

 

Kolla in TikToks annonsknep

Innan du slänger dig in i TikTok-annonseringens snårskog, ta dig tid att förstå plattformens olika annonsformat. Det är som att försöka bläddra igenom en meny på ett främmande språk. TikTok har TopView-annonser, In-Feed-annonser, Brand Takeover-annonser och Branded Hashtag Challenges. Genom att fatta vad varje grej är, kan du välja rätt annonsformat som passar dina mål och din målgrupp.

 

TopView-annonser:

TopView-annonser på TikTok är som de glänsande neonljusen när du öppnar appen – de är i fullskärm och verkligen syns! Företag kan använda denna typ av annonsering för att få mycket uppmärksamhet och sprida sitt varumärke till en stor publik. Så TopView är ett bra annonsverktyg om du vill göra ett starkt intryck på TikTok!

 

In-Feed-annonser:

In Feed-annonser kan lätt misstas för att vara vanliga organiska inlägg när du ser dem i ditt flöde, men de är faktiskt betalda annonser. De smyger sig in bland allt det roliga och intressanta innehållet algoritmerna skickar till dig och kan vara allt från korta videosnuttar till bilder eller bildspel. In Feed-annonser används alltså för att fånga din uppmärksamhet när du scrollar.

 

Brand Takeover-annonser:

Brand Takeover är som ett varumärkes “Hej!”, fast i det här fallet är det i fullskärm när du öppnar appen. Annonserna kan vara bilder, GIF:ar eller korta videosnuttar som helt enkelt tar över skärmen för att fånga din uppmärksamhet direkt. Och ibland tar de dig till spännande webbsidor eller coola kampanjer – det är som att bli inbjuden till en överraskningsfest när du precis loggat in!

 

Branded Hashtag Challenges:

Alla användare på TikTok kan skapa en hashtag challenge med förhoppningen att utmaningen ska bli viral. Med Branded Hashtag Challenge gör vi samma sak – men här betalar vi för att sticka ut ur mängden! Tänk att det är som ditt varumärkes speciella fest – du slänger ut en rolig utmaning som alla är inbjudna att joina genom att skapa sina egna videos och använda din unika hashtag. Det är som att vara en del av ett kreativt äventyr där var och en bidrar med sin unika stil, allt baserat på ditt varumärkes egna twist! Branded Hashtag Challenges är en typ av annonsering som driver interaktion, ökar antalet följare och sätter ditt varumärkes namn på kartan.

 

Hitta din folkmassa

Att locka uppmärksamhet på sociala medier, speciellt i TikTok-världen är som att vara en flamingo på en hundgård – du måste veta var du hör hemma, annars kan det bli tokigt. Använd ditt detektivarbete för att lista ut målgruppen – tänk på parametrar som ålder, intressen och beteenden. För att träffa rätt måste du verkligen veta vad just din målgrupp gillar.

 

Var galen och kreativ när du annonserar på TikTok

På TikTok gäller det att vara lite galen. Skapa annorlunda och roliga annonser som fångar folks uppmärksamhet. Använd musik, special­effekter och utmaningar för att sticka ut. Du vill ju inte bli en i mängden, eller hur?

 

Använd hashtags!

Använd hashtags på ett smart sätt, precis som detektiv som pusslar ihop sina ledtrådar. Hashtags hjälper andra att hitta till dig, såsom att följa smulorna för att hitta farmors gömda kakburk. Använd de mest relevanta hashtagsen inom just din bransch. Det gör dig mer synlig och lättare att hitta!

 

Testa, testa, testa – det bästa du kan göra när du annonserar på TikTok

Precis som Albert Einstein skulle göra – testa och analysera. Testa olika annonser, budskap och tekniker för att se vad som fungerar bäst. TikToks analysverktyg är som din bästa kompanjon för att lista ut vad som går hem hos just din målgrupp. Tänk data, analys och mätning.

 

Följ trender och utmaningar

TikTok är som en ocean av trender och utmaningar. Haka på dessa som om du vore en surfare som följer de bästa vågorna. Anpassa dina annonser till de senaste trenderna – det gör dig relevant och engagerande. Tro mig, din målgrupp kommer älska dig för det. Se till att det blir riktigt bra och inte halvdant, för då kan det bli raka motsatsen.

Att annonsera på TikTok kan vara lika underhållande som att kliva in i en nöjespark. Genom att förstå annonsformaten, hitta din målgrupp och skapa kreativa annonser kan du verkligen dra nytta av denna kreativa plattform. Och vem vet – kanske blir just DU en TikTok-kändis?!

 

 

Du vet väl om att vi på Smatter kan det här med va? Hint hint!

Hörs!

 

Kontakta oss!