Säg hej till din nya bästa vän – Google Analytics 4!
“Google Analytics 4 är ett kraftfullt spårningsverktyg som mäter statistik, trafik och besökarnas beteende på din hemsida. Det hjälper dig att identifiera de mest lönsamma investeringsområdena för din marknadsbudget.”
Neeeeej tänker du. Joooo säger vi. GA4 har ett rykte om sig att vara superkrångligt. Men man ska inte alltid tro på allt man hör, eller hur? Bara man vet vad man letar efter så är det lätt som en plätt! Det är helt enkelt ett spårningsverktyg som visar dig hur bra din hemsida presterar. Vad är det som gör din sida så bra? Och vilken del behöver en formtoppning? Det kan GA4 (och vi på Smatter) hjälpa dig med.
Google Analytics 4 + Google Tag Manager
Att använda Google Tag Manager är som att smyga in bakvägen på klubben. GTM (visst älskar man förkortningar?) är nämligen en bakdörr in till webbplatsens kod. Här kan man spendera timmar och försvinna i världen av taggar, pixlar, variabler, triggers… förlåt, vart var vi någonstans? Just det, GTM. I alla fall, här väljer vi vad vi vill hålla extra koll på på hemsidan. Det kan till exempel vara köp, kontakter eller leads – det du tycker är viktigt helt enkelt. Sedan skickar GTM vidare den informationen till sin kompanjon Google Analytics 4. Kanoners!