Målspårning

Sätter du upp mål för din verksamhet? Det borde du även göra digitalt! Fast här kanske målen ser lite annorlunda ut.

Om du sätter mål som du kan mäta blir det också mycket enklare att se hur det faktiskt går för ditt företag. För hur ska man kunna mäta om man inte har något att mäta mot? Mäta, mäta, mäta. Ett sånt där ord som blir konstigare ju fler gånger du säger det högt. Aja, skitsamma. Låt oss gå in på hur det här kan hjälpa dig!

Säg hej till din nya bästa vän – Google Analytics!

“Google Analytics är ett kraftfullt spårningsverktyg som kan mäta statistik, trafik samt hur besökaren beter sig på din hemsida, vilket hjälper dig se vart det kan vara mest lönsamt att investera marknadsbudgeten.“ 

Neeeeej tänker du. Joooo säger vi. Google Analytics har ett dåligt rykte om sig att vara superkrångligt. Men man ska inte alltid tro på allt man hör, eller hur? Bara man vet vad man letar efter så är det lätt som en plätt! Det är helt enkelt ett spårningsverktyg som visar dig hur bra din hemsida presterar. Vad är det som gör din sida så bra? Och vilken del behöver en formtoppning? Det kan både Google Analytics (och vi på Smatter) hjälpa dig med.

Tagga, tagga, tagga, Google Tag(g) Manager

Att använda Google Tag Manager är som att smyga in på klubben genom en hemlig ingång. GTM (visst älskar man förkortningar?) är nämligen en bakdörr in till webbplatsens kod. Här kan man spendera timmar och försvinna i världen av taggar, pixlar, variabler, triggers… förlåt, vart var vi någonstans? Juste, GTM. I alla fall, här väljer vi vad vi vill hålla extra koll på på hemsidan. Det kan till exempel vara köp, kontakter eller leads – det du tycker är viktigt helt enkelt. Sedan skickar GTM vidare den informationen till sin kompanjon Google Analytics. Kanoners!

Google Search Console

Vad ska vi skriva här? Ska det va med? Sandra?

En spårningsexpert och en månadsrapport , tack!

Tack vare alla dessa pixlar, spårningsverktyg och hej kom och hjälp mig kan man få fram en hejdundrande massa statistik. Och vi älskar ju att nörda ner oss i sånt här. Men vi fattar också att alla andra kanske inte gör det. Så vad är egentligen bra för dig att veta och vad kan du sålla bort? Det kan vi ta fram åt dig! Vi plockar ihop det bästa från databuffén och serverar dig det på ett silverfat i form av en månadsrapport. Smaklig måltid!