Spridning, social media marketing, paid social. Kärt barn har många namn men alla vägar leder till Rom, som man brukar säga. Summan av kardemumman är att det handlar om annonsering på sociala medier.
Annonsering på sociala medier är som att gå in i en godisbutik – det finns massor av olika smaker att testa! Vill du pusha för ett evenemang? Check. Sälja en produkt eller tjänst? Check. Dra in lite leads? Check. Sprida info? Check. Och så vidare. You get the picture. Det bästa av allt? Det funkar!
För dig som har en e-handel är Paid Social ett hett tips. Det är ett bra verktyg för att öka din intäkter i din webshop. Och vem vill inte ha ökad försäljning?
Men hur går det till då, kan man undra? Det ska vi försöka sammanfatta lite snabbt, hoppas du orkar hänga med. Vi lovar att inte sväva iväg. I alla fall inte allt för mycket.
Hej, vi är Smatter - vilka är ni?
Allting börjar med ett första möte, kanske en kopp kaffe eller två. Vi sätter oss ner tillsammans och surrar lite om ditten och datten. Om bilen går bra och hur vädret har varit. Och kanske även om sånt där som kan vara bra att veta innan vi kör igång. Förväntningar, målsättning, budget, budskap, målgrupp och sånt.
Fix och prepp
När mötet är över kan du lugnt luta dig tillbaka i kontorsstolen och låta oss ta över rodret. Vi ser till att du har allt du behöver för att annonserna ska vara redo att tugga igång. Korrekt spårning, Facebook Pixel, Facebook Conversion API, uppsatta mål i Google Analytics - du vet, sånt där som kanske inte är så charmigt men som kan vara bra att ha. Sånt löser vi.
Nuuuuu kör vi!
Det är nu det roliga händer - vi sätter igång annonserna! Självklart har du redan fått kika på dem då vi vill vänta in en tummen upp innan vi fyrar av. Det känns som att skicka ut kalvar på grönbete, hur kommer de klara sig själva där ute på ängen? Den som lever får se.
Rullar på, rullar på
Under vägens gång har vi koll på hur det går för dina kalvar. Förlåt, annonser. Vi petar lite här, justerar någonting där. Som att idrottare toppar formen inför ett stort mästerskap så gör vi också vårt allra bästa för att annonserna ska gå så bra som möjligt.
Slutet gott, allting gott. Men hur har det gått då? Och vad händer nu? Vi sammanställer resultatet och serverar dig det på ett silverfat. Du vet, statistik, viktig data och sånt. Dessutom är vi väldigt nyfikna på hur du har upplevt allting från ditt håll. Så vi tar gärna en kopp kaffe igen och pratar om det som har varit. Snipp snapp snut, så var sagan slut.
Eller? Varför sluta när vi har haft det så trevligt? Vi fortsätter med nya annonser!
Intresserad?
”*” anger obligatoriska fält