”Vill du gömma ett lik? Gör det på sidan två på Google.”
Vad i helv… tänker du nu. Lugn, vi ska förklara vad vi menar. I alla fall försöka. SEO, eller sökmotoroptimering som det egentligen heter, kan verka lite rörigt – vi förstår det. Det är lätt att fastna i ett träsk av tekniska termer och uttryck. Vi har försökt att förenkla lite vad vi håller på med – men ibland kan det det bli lite nördigt. Det kan vi liksom inte hjälpa. Kom igen, det blir kul!
Hur många sökningar på Google gör du om dagen? Antagligen fler än vad du tror. Och du är inte ensam om det. 96% av Sveriges internetanvändare använder sig av Google varje dag. Man kan lugnt säga att Google är sökmotorernas sökmotor. Google är därmed inte bara ett bra sökningsverktyg – det är också den klart största marknadsplatsen. För dom som syns på sidan ett, alltså. För dom som syns på sidan två? *tystnad*… Inte riktigt samma grej.
För att förenkla det hela kan man dela in SEO-arbetet i två olika delar – operativ samt teknisk SEO. Målet? Att hamna så högt upp på sökmotorernas ranking som möjligt. En dålig ranking på Google är som att leka kurragömma utan slut – det är aldrig någon som hittar dig. Om ingen hittar dig, hur ska du då få in kunder?
Är du beredd på lite nörderi? Ta ett djupt andetag. Nu åker vi.
Det är viktigt vad vi säger - och hur vi säger det
Ofta brukar man kalla denna del för operativ eller innehållsdriven SEO. Det det handlar om är att man ser över det innehåll som finns på hemsidan i nuläget och vad som behöver göras framöver. Hur ska man veta det då? Jo, det är där vi på Smatter kliver in i bilden. Vi läser av datan, jämför mot nyckelord och kan på så sätt ge förslag på vad för innehåll som bör skapas.
Glöm inte den tekniska SEO:n
Här går vi in bakom ... eller vänta, vill du ha en kaffe innan vi fortsätter?
Så, vart var vi? Jo, här går vi in bakom kulisserna och arbetar med några av hemsidans tekniska förutsättningar. Framför allt fokuserar vi på att göra det grundläggande arbetet med bland annat sidtitlar, h-struktur, metabeskrivningar, bildstorlekar och alt-taggar. Här kommer de krångliga termerna fram, vi vet. Det man behöver förstå är att det är viktigt att detta arbete görs. En teknisk sämre hemsida försämrar rankingen på sökmotorerna = det blir svårt för dina kunder att ens veta om att du finns. Därför är den tekniska SEO:n minst lika viktig som den operativa.
Hur tänker en sökmotor?
Ja, för att ens kunna göra någonting av det vi har snackat om ovan så gäller det förstå hur en sökmotor tänker. Vad krävs för att bli Googles vän? Google utgår främst från dessa fyra aspekter - snabbhet, ordning och reda, relevans och tydlighet. Ju mer din hemsida uppfyller dessa krav, desto bättre och högre kommer den att rankas av Google. Och kom ihåg - där du inte syns, syns antagligen dina konkurrenter. Detta betyder att du som inte arbetar med SEO varje dag går miste om potentiella kunder. Och så vill vi ju inte ha det!
Hur kan Smatter hjälpa dig?
Först - har du lyckats ta dig såhär långt? Mycket bra jobbat. Vi är imponerade! Men du kanske tänker, var passar Smatter in i den här röran? Jo, vi är din hemsidas läkare kan man säga. Vi gör en grundlig hälsoundersökning för att se hur hemsidan mår. Finns det några tekniska eller operativa brister som vi ska bota? När vi är klara med detta räcker vi över journalen till dig. Här hittar du diagnos samt förslag på åtgärder för att din hemsida ska bli frisk. Vi brukar kalla detta för en månadsrapport. Du kikar igenom den - och sen sätter du oss i arbete. Simple as that!
Intresserad?
”*” anger obligatoriska fält